Missie/Visie
De 'Prins Clausschool' (PCS) is een basisschool die, tot aan de zomer van 2023, gevestigd was op twee nabijgelegen locaties in de wijk Weezenhof, stadsdeel Dukenburg in Nijmegen. Sinds aanvang van het schooljaar 2023-2024 zijn alle groepen gehuisvest aan de 81ste straat, zodat er op de voormalige plek van de onderbouw, aan de 40ste straat, plaats gemaakt kan worden voor de nieuwbouw.
In november 2023 wordt gestart met onze nieuwbouw die eind 2024, begin 2025 opgeleverd zal worden. De nieuwbouw zal aan alle eisen voldoen waaraan nieuwbouw moet voldoen.
Missie:
De Prins Clausschool is in naam een Protestant Christelijke basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. (In de praktijk betekent dit dat wij, naast de christelijke feesten, niet "praktiserend" zijn).
Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met aandacht voor het individuele kind. Onze school staat in principe open voor alle leerlingen, religies en diversiteit.
Wanneer wij niet kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van een individuele leerling, gaan wij (samen met de ouders) op zoek naar een passende onderwijsplek.Het is ons doel om leerlingen zo breed mogelijk te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. De kernvakken Taal en Rekenen zijn van groot belang. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige, respectvolle burgers én de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. Ons onderwijs stemmen wij zoveel mogelijk af op de individuele mogelijkheden en leerbehoeftes. Dit helpt om de balans te vinden tussen het hoofd, het hart en de handen en daarmee de maximale ontwikkeling te bereiken.
Visie:
Op de Prins Clausschool staat de ontwikkeling van het hoofd, het hart en de handen centraal. Het hoofd symboliseert de cognitie, het hart de sociaal-emotionele ontwikkeling en de handen die stimuleren de creativiteit. Wij halen het beste uit onze kinderen en teamleden naar boven door balans aan te brengen tussen deze drie pijlers.
Dit doen wij door een fijne, veilige en vertrouwelijke omgeving te bieden waar een ieder zich prettig voelt, initiatieven toont, zichzelf durft te zijn en zich kan ontplooien als de persoon die hij/zij is. Een leerkracht op de Prins Clausschool begeleidt zijn leerlingen bij deze ontdekkingstocht, die om openheid, respect en vertrouwen in elkaar vraagt, in de pedagogische driehoek waarbinnen de ouder, de leerling en de leerkracht zo optimaal mogelijk met elkaar communiceren en samenwerken.
In algemene zin wordt hier door de leerkrachten voortdurend aan gewerkt, maar bij start van het schooljaar wordt daar specifiek aandacht aan besteed. Gedurende het schooljaar wordt dit onderhouden.
Het proces van leren verloopt niet altijd vanzelf, ook niet op de Prins Clausschool. Onze leerlingen leren om te gaan met de frustraties van het vallen én de successen van het opstaan. Wij vinden het belangrijk dat de leerling de verantwoordelijkheid krijgt en draagt die hierbij hoort. Een sterk gevoel van verbondenheid mét elkaar en een gezamenlijk gevoel om er vóór elkaar te zijn, kenmerkt het onderwijs dat wordt verzorgd op de Prins Clausschool. Een uitdagend kenmerk in een tijd waar individualisme en populisme regelmatig hoogtij viert.
We besteden daarom veel tijd aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Een leerling maakt als individu, net zoals een teamlid, immers deel uit van een groep, een (mini) samenleving, waarbinnen hij anderen ontmoet, samenwerkt én zich ontwikkelt. Hij leert goed om te gaan met een ander, conflicten te hanteren, met elkaar in gesprek te zijn én een stem te hebben. Op de Prins Claus school waarderen wij die stem van de leerling en geven we hen invloed op mogelijke (leer)doelen voor zowel henzelf als voor de leerkracht.
De Prins Clausschool is een school die continu in ontwikkeling is, net zoals de wereld om ons heen dat ook is. Door ons als school te blijven innoveren, zetten we ons in om het maximale uit ons onderwijs en de leerlingen te halen. Door hen een rijke leeromgeving te bieden, waarbinnen aandacht wordt geschonken aan de gehele ontwikkeling gericht op hoofd, hart en handen, zullen onze leerlingen met benodigde kennis, competenties, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid de volgende stap kunnen maken, richting de middelbare school.